zaterdag 6 februari 2016

Living like Larry - Verkopen op Marktplaats

Op verzoek van Desi dit leuke onderwerp: hoe verkoop je spullen op Marktplaats?


Waarom?
Ik ben al tijden bezig met weinig kopen en milieubewust omgaan met spullen. Omdat ik behoorlijk zuinig ben, zijn veel dingen nog zo goed als nieuw als ik ze wegdoe. Die spullen verkoop ik dan, o.a. op Marktplaats. Over de afgelopen jaren zijn dat heel wat spullen geweest, want het idee van Living like Larry ontstond alweer 5,5 jaar terug - lees hier meer daarover!

In die tijd verkocht ik speelgoed (Barbies, playmobil, K'nex, Lego), kleding, schoenen, boeken, CD's, DVD's, tijdschriften en vast nog verschillende andere verdwaalde verzamelingen. Ik kreeg er plezier in en verkocht ook spulletjes van mijn ouders (na toestemming uiteraard).

Inmiddels heb ik zoveel opgeruimd dat het geen levendige handel meer is, maar op ieder moment heb ik zeker toch wel 20 advertenties online staan. En ik kan het iedereen aanraden!

Bron


















Wat heb je nodig?
- Spullen die je wil verkopen (zie het lijstje tips onderaan)
- Een vrije middag(afhankelijk van hoeveel je hebt)
- Een goede camera, evt. een meetlint

Ik raad je aan er een middag voor uit te trekken, omdat je dan alle foto's in één keer kunt maken en de teksten kunt schrijven. Mocht je later de advertenties willen verlengen of opnieuw plaatsen, dan kun je de tekst gewoon kopiëren en plakken.


1. Foto's
Het meest belangrijke onderdeel, maar het wordt soms zo matig uitgevoerd! Maak een goed belichte en positieve foto van je artikel. Hang een kledingstuk dus niet in de garage, maar op een hangertje voor de kast. Zet speelgoed neer zoals je er mee zou spelen. Maak van een prentenboek niet alleen een foto van de voorkant, maar ook van een afbeelding/bladzijde. Laat bij een puzzel zien dat hij compleet is.

Bron
















2. Maten
Of het nu kleding is of een meubelstuk: maten vermelden is een must! Noem in ieder geval de maat in zowel letter als cijfer, dus:

Vrouwenblouse maat S (36)

Veel kopers waarderen het als je ook een opmerking plaatst als "valt klein/groot", mocht dat het geval zijn. Licht het toe wanneer je Amerikaanse of buitenlandse maten vermeldt!


3. Staat
Wees eerlijk over de staat van het product. Is in een boek getekend of geknipt? Eerlijk duurt het langst: geef gewoon toe en pas je prijs erop aan. Anderzijds: heb je dit boek gekregen en nooit gelezen? Vermeld dat dan ook:

Het is als nieuw, u kunt het zo cadeau geven.

Uiteraard alleen als dat ook waar is.


4. Vraag reële prijzen
Een vraagprijs invullen werkt beter dan 'bieden'! In dat geval komen mensen namelijk met de meest absurde biedingen (€0,30 voor een jurkje), omdat ze niet weten wat jij in je hoofd hebt en dus maar iets proberen.
  
Je kunt deze tips ook omgekeerd toepassen. Wil je gewoon eens zien wat voor animo er eigenlijk is voor jouw product, of hoeveel mensen er voor over hebben? Zet het op marktplaats met als prijs "bieden".


5. Reageer op tijd
Mensen zijn vaak ineens met grote haast op zoek naar iets. Een boek als cadeau bijvoorbeeld (de verjaardag is al over twee dagen!), of het object dat ze zoeken (nieuwe smartphone) is kapot en moet gauw vervangen worden.
Vanwege deze haast is het goed om snel te reageren op alle mails die je krijgt. Dat voorkomt dat je iets terugkrijgt als "sorry, heb het inmiddels bij iemand anders gekocht".
Houd er rekening mee dat het merendeel van de kopers niet bij je in de buurt woont en het pakje dus nog verzonden moet worden.


6. Vermeld de juiste woonplaats
Als je iets verkoopt dat opgehaald moet worden, zoals een bed, bank of kast, is het wel zo fijn dat de koper weet waar hij moet zijn. Vermeld daarom in ieder geval de juiste woonplaats! Echt waar: ik heb drie weken geleden nog gebeld voor bankje 200 km verderop. Oeps, de studente had nog haar ouders' adres laten staan...

Om het helemaal makkelijk te maken kunnen mensen zoeken op postcode. Als je dat niet wil, kun je "tonen op de kaart" uitschakelen. Mensen krijgen dan een geschatte afstand, zonder dat ze precies je huis kunnen traceren. Wil je het nog geheimzinniger houden, dan kun je eventueel de postcode van een straat in de buurt invullen.


7. Vermeld trefwoorden
Op Marktplaats staan miljoenen advertenties. Nadat je de jouwe hebt geplaatst, is hij zo naar de onderkant van de pagina gezonken - weggeconcurreerd door bedrijven die betalen voor hun advertenties. De tip? Trefwoorden!

Geef na een goede omschrijving van product, maten, toestand en foto's een aantal trefwoorden op. Zorg wel dat ze naar de waarheid zijn. Bijvoorbeeld:
Over dit kookboek (staat nog op mijn verlanglijstje!) zou ik zeggen:
Cadeau, koken, keuken, vegetarisch, veganistisch, vernieuwend, etentje, diner, beans, bonen, goedkoop, boek als nieuw, leuk voor kinderen...

Als dat allemaal waar is hè ;-)
Zorg dat je bij speelgoed zoals Lego ook vermeld wat er allemaal bijzit aan accessoires! Lijkt het meteen een stuk uitgebreider.


Bron

















8. Communiceer open, eerlijk en op tijd
Dit zijn een paar 'regels' die ik aanhoud:
- Reageer op elke reactie (tenzij duidelijk spam)
- Blijf altijd vriendelijk
- Vraagprijs geweigerd? Daal of vraag de koper wat hij in gedachten had
- Geef precies aan wat je gaat doen: "Als u gestort heeft en ik zie het geld op mijn rekening, dan gaat het pakje op de post. Ik zal u dan nog mailen."
- Stuur mensen zo nodig een reminder: "U hebt nog niet gereageerd op mijn email van vier dagen terug. Hebt u nog interesse in het boek?"
- Vertelt een koper je iets persoonlijks? Soms doe ik er dan een leuk briefje bij :-) ("Veel succes met je boekbespreking!")


9. Verkoop veilig
Hoewel het bij mij meestal om kleine bedragen gaat en ik er zeker niet rijk van word, is het wel fijn als je dat geld in ieder geval krijgt! Zorg daarom dat je 'foute' kopers kunt herkennen. Marktplaats schreef er een handleiding voor.


10. Heb geduld
Tot slot: verwacht geen bakken met geld en neem er de tijd voor. Soms moet ik advertenties drie (of zes) keer verlengen voor er iemand langskomt die het wil hebben. Vind ik niet erg, zolang ik er plezier aan beleef en er zo af en toe een pakketje mijn huis verlaat :-) Het ruimt toch weer op!


Wat komt in aanmerking om te verkopen?

- Mooie kleding (let op: vraag niet teveel! - anders is Primark goedkoper)
- Speelgoed (houten speelgoed en merkspeelgoed is van alle tijden!)
- Boeken die nog als nieuw zijn, of juist meer versleten boeken voor weinig geld (à €1)
- Actuele studieboeken
- DVD's (ook voor weinig geld, à €1-3, tenzij Disney)
- Bekende tijdschriften zoals Donald Ducks (een abonnement is best prijzig!)
- Antiek
- Meubels in goede staat (of mindere staat voor heel weinig geld)


Wat komt minder in aanmerking?

- Prullaria (mandjes, opbergdoosjes, waxinelichtjeshouders, tierlantijnen...)
- Goedkope sieraden
- Knuffels
- Gedateerde boeken

Koop ik er zelf ook?
Naarmate ik meer ben gaan verkopen op Marktplaats, koop ik er ook regelmatig wat. Zo leuk: ooit kocht ik een DVD-serie die nergens meer te koop is, voor maar €3! Al héél vaak gekeken.
Toch koop ik veel minder dan dat ik verkoop: ik probeer immers spullen weg te doen, niet aan te schaffen! En soms gaat het mis, zoals met de bank.
Het leuke van verkopen op Marktplaats is, dat je als koper ook de positie van de handelaar leert kennen. En eerlijk is eerlijk, het geeft een kick :-)


Ik ben heel benieuwd naar wat jullie wel & niet (tweedehands of nieuw) via Marktplaats zouden kopen. Reacties zijn dus meer dan welkom!

Veel verkoopplezier!

2 opmerkingen:

  1. Yes! Hier zat ik op te wachten. Super fijne en duidelijke tips, dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Foto's zijn inderdaad belangrijk. Ik vertrouw het bijvoorbeeld nooit zo goed als ik lees 'geen krasje te zien, zo goed als nieuw, echt nog helemaal mooi zoals ik 'm heb gekocht' en er dan zo'n webshop-plaatje bij zit (weet je wat ik bedoel?). Foto's met slechte belichting, die op de kop staan of waar het een grote bende is op de achtergrond trekken mij ook nooit zo erg, terwijl het product waar het om gaat misschien helemaal prima is. :P
    Ach, het oog wil ook wat hè?

    BeantwoordenVerwijderen