donderdag 18 februari 2016

Fairchain & verspillingsvrij lunchen in Amsterdam

Er is een restaurantje dat voedselverspilling probeert tegen te gaan! De oprichters waren collega's bij de Albert Heijn, die één ding in ieder geval gemeen hadden: een afkeer van voedselverspilling. Tsja, en waar wordt je nu meer met je neus op de feiten gedrukt dan in de voedingsindustrie...

Over voedselverspilling schreef ik al vaak: er wordt in elk huishouden zo'n 50 kilo voedsel per persoon per jaar weggegooid. Dat is 14% van de totale hoeveelheid geproduceerd voedsel, dus het gaat me nogal aan het hart...1

Instock begon als popup restaurant, maar heeft inmiddels een vaste locatie aan de Czaar Peterstraat in Amsterdam. Daar moest ik dus hoognodig eens naartoe!

Bron

Het was een zonnige woensdagmiddag, maar wel koud genoeg om binnen te gaan zitten.  Ik koos voor een pompoen-wortelsoep en mijn lunchdate voor een Spaanse omelet.


Omdat ze hier koken met voedsel dat afgekeurd is, verschilt het menu elke dag. Zo was er deze dinsdag tijdens lunchtijd broccolisoep; woensdag werd dat pompoen-wortelsoep. Op beide dagen kon je ook voor wentelteefjes kiezen, een omelet met groente of sinaasappelcake. Het diner heb ik nog niet geprobeerd, maar de lunch was alvast heel lekker.
Instock is niet vegetarisch, maar er is wel altijd een vegetarische of veganistische optie beschikbaar (aan de kaarten te oordelen).

Het afgekeurde voedsel (brood, fruit, groenten en wat er verder maar is) halen de mensen van Instock bij winkels zoals Albert Heijn. Het is bijvoorbeeld door verkeerde vorm of lelijke plekken 'ongeschikt voor verkoop'.2 Of het is bijna over datum en de winkel geeft het liever weg dan te verkopen. Meer informatie over de bevoorrading kun je hier lezen.


Bron


Wat me opviel was dat ze hier fair chain koffie schenken. De betekenis van de woorden fair trade kennen we als het goed is allemaal, maar waar staat dit dan voor?
Fair chain gaat nog een stapje verder. De boer kan wel eerlijk loon krijgen voor zijn koffiebonen, wat mij betreft gaat alles in de keten goed. Dus ook het roosteren van de bonen, eventueel malen en vervoeren. Dat is het geval bij fair chain producten zoals de Moyee coffee die ze bij Instock schenken.


Toffe punten
- Instock is een gezellige, warme plek om even iets te eten - met een fantastisch ideaal natuurlijk!
- Ook in je eentje vermaak je je hier wel: er zijn boeken en tijdschriften genoeg. Juist met een groep? In de kast vind je ook spelletjes.
- Bij Instock zijn de porties aangepast op de gemiddelde eter, zodat er niets blijft liggen. Ben je een grote eter of heb je veel trek? Geef het aan!


Tips
- Bijna alles wordt hier in het werk gestoken om verspilling te voorkomen. Ik had niet verwacht mosterd bij mijn soep en geroosterd brood te krijgen. Veel is het niet, maar had de serveerster vooraf gevraagd of ik en mijn lunchdate dit lustten... Dan hadden er weer twee porties gespaard kunnen worden ;-)
- Verspillingsvrij betekent nog niet verpakkingsvrij...


Wat kan jij doen?
* Woon je niet in de buurt van Amsterdam? Gelukkig zijn er meer opties om vergeten groenten te eten! Kromkommer maakt er bijvoorbeeld heerlijke soep van, die te koop is bij WAAR-winkels.
* Hoeveel verspil je zelf eigenlijk? Doe de test!
* Meer tips om verspillingsvrij te koken (& kopen) vind je in dit eerdere artikel. Het is onderdeel van een serie overigens, deel 2 en deel 3 zijn ook nuttig!


1. Milieu Centraal
2. Als jij de supermarkt alle appels grondig bekijkt en betast voor je er eentje kiest, dan draag je hier aan bij. Ik zeg niet dat het verboden is, maar just think about it.

1 opmerking:

  1. Ik vind instock zo'n ontzettend goed initatief! Ben er alleen zelf nog nooit geweest. Ohja, opmerking nummer twee is zo ontzettend waar. Ik weet nog dat je hier heel lang geleden iets over had geschreven en dat ben ik nooit meer vergeten. Daarom koop ik tegenwoordig ook maar gewoon de lelijke groente, want die smaken net zo goed. En als het een lelijk plekje heeft, kan je dat er ook gewoon uitsnijden.

    BeantwoordenVerwijderen