vrijdag 7 maart 2014

Boeken #11 - Meeslepend & mooi

Meer boeken uitlezen waar ik aan begonnen ben. Een soort onbewust voornemen voor 2014, want in de eerste maanden van dit jaar las ik een heleboel bladzijdes. Sowieso lees ik altijd een aantal boeken tegelijk (afhankelijk van waar in Nederland ik op dat moment ben), maar zelfs dan staat mijn boekenkast vol met boeken met briefjes erin. Gestopt met lezen, omdat het even niet interessant genoeg was maar vaker: omdat er gestudeerd moest worden.

Maar nu las ik die boeken eens uit - hierbij twee aanbevelingen uit mijn stapel.


Shantaram - Gregory David Roberts


Een groots, meeslepend verhaal met soortgelijke zinnen. Waarschijnlijk heb ik dit boek eerst weggelegd omdat het me even te hoogdravend werd allemaal, maar later in het verhaal wordt die megalomane schrijfstijl juist veel toepasselijker, nuttiger. Lin is een man met een geheim, vanuit Australië gevlucht naar India. Daar maakt hij vrienden onder de locals met een snelheid waar elke reiziger jaloers op zou zijn. Je ziet door Lins ogen het andere India, een India dat je niet kent: niets van de lelijkheid van armoede schuwt Lin in zijn observaties.

Bron

Wat het allemaal nog veel indrukwekkender maakt, is dat veel dingen uit het boek Shantaram echt zijn gebeurd. Het beste is om de achterflap, die nogal veel weggeeft, niet te lezen en gewoon te beginnen.

Wel lezen: als je traveler at heart bent, altijd in voor reisverhalen. Als je nieuwsgierig bent naar verhalen over India, die een goede spanningsboog hebben.
Niet lezen: als je niet door dikke boeken heenkomt. Met 985 pagina's is Shantaram één van de dikste boeken die ik ooit gelezen heb.

Shantaram - David Gregory Roberts


Before I fall - Lauren Oliver


Hoofdpersoon Samantha maakt deel uit van het meest populaire vriendinnengroepje van haar middelbare school. Trouwens, Samantha is eigenlijk best wel een bitch. Toch is het verhaal dat volgt niet zo cliché en zwart-wit als je nu misschien verwacht. Aan het begin van het boek, overlijdt Samantha als ze met haar vriendinnen na een feest terugrijdt naar huis.
Ze zeggen wel eens dat je leven voor je ogen voorbijflitst als je sterft, maar wat nu als dat niet zo is? Samantha herleeft haar laatste dag maar liefst zeven keer. Ik heb dit boek wel drie keer opgepakt in de bibliotheek en omdat ik dat 'herleven' maar niets vond, zette ik het telkens weer terug. De cover vond ik ook stom, trouwens - when it comes to books, I'm not easy to please.



Ik ben blij dat ik uiteindelijk toch in Before I Fall begonnen ben. Lezen hoe Samantha elke keer dezelfde dag anders beleeft is alsof je met The Sims aan het spelen bent, en toe kunt kijken hoe één kleine beslissing grote gevolgen kan hebben.
Enige minpunt: de passages over Samantha's vriendje Rob verveelden me algauw. Mensen kunnen in boeken soms zó duidelijk verkeerd zijn, terwijl dat in het echt leven juist bijna nooit zo is.


Wel lezen: als je in bent voor een high school verhaal. Als vroeger graag The Sims speelde.
Niet lezen: precies de omgekeerde reden. Als geen zin hebt in een flashback naar je basisschool of middelbare school, al naar gelang waar het 'populair zijn' het belangrijkst voor jou of je klasgenootjes was.

Before I Fall - Lauren Oliver

Geen opmerkingen:

Een reactie posten