zondag 20 oktober 2013

Living like Larry - Let's be honest about consumption

Every society has topics it does not discuss. These are the issues which challenge its comfortable assumptions, schrijft George Monbiot. Raak. Een verhaal over consumptie: here we go.

At a reception in London recently I met an extremely rich woman, who lives, as most people with similar levels of wealth do, in an almost comically unsustainable fashion: jetting between various homes and resorts in one long turbo-charged holiday. When I told her what I did, she responded: "Oh I agree, the environment is so important. I'm crazy about recycling." But the real problem, she explained, was "people breeding too much".
Bron

Recycling is nuttig, echt waar. Het is niet dat het niets oplevert. Maar: het is niet de kern van het probleem, dat niet iedereen recyclet. Wat dan wel?

De '...dan kopen we toch gewoon een nieuwe?' - mentaliteit. Daar zit het probleem in.

Ja, er zijn producten waarvan je steeds nieuwe nodig hebt. Verzorgingsproducten, bijvoorbeeld. En nee, natuurlijk draait je leven niet om het voor altijd 'mooi' houden van kleding. Je moet leven - je kleding dragen, gebruiken! Dat vind ik ook. Maarrr... ietsje zuiniger mag best! Heb je acht paar schoenen, drie jassen en een kastje vol shampoos en bodylotions nodig? En echt zoveel accessoires? Als ik zie met wat een gemak nieuwe oorbellen, jurkjes, shirtjes, haaraccessoires en sjaaltjes op 'koopstapels' worden gegooid in winkels als de H&M (en waarschijnlijk ook de Primark, maar daar kom ik nooit), dan word ik altijd een beetje verdrietig. Of als mensen speciaal festivalschoenen kopen. "Kun je zo weer weggooien daarna, kosten toch maar tien euro".

Bizar, toch?

En denk eens aan shirtjes en truien op verenigingen. Hoe vaak wordt er op een studentenvereniging niet weer een nieuw shirtje bedrukt? Lustrum zus, commissie zo. Jaartrui erbij... En wat gebeurt er na de activiteit mee? In het beste geval draag je ze af als pyjama, in het slechtste geval belandt het achter in de kast of bij de kledinginzameling. Zodat kinderen uit Moldavië of Uganda kunnen lopen in een 'Wintersportcie 2006!'-trui.
Schrijnend.

Het is geen zonde als je een keer zo'n trui hebt aangeschaft; natuurlijk niet. Maar denk na over de volgende: wat wil je er mee? En als je zelf in de commissie zit: is het echt nodig dat ook jullie eigen shirtjes krijgen? Zou het kopen van allemaal hetzelfde nette jasje/colbertje niet veel zinvoller zijn?

Het probleem omvat ook mijn oorbellen, die steeds na een half jaar intensief dragen al grauw verkleurd zijn. Logisch, dat goedkope Six/Hema-spul (ik ben heus niet 100% ecofriendly, wel altijd op weg*). Maar wel confronterend. Het was zo'n leuk paar, moet ik nu echt alweer op zoek naar een nieuw setje?

Dit is het probleem. En ik zou deze stukjes niet schrijven als ik niet ook een rijtje oplossingen ging geven.

Wat kun jij doen?

1. Erken het probleem
Veel mensen schuiven het probleem van onze massaconsumptie van zich af, zoals de vrouw in het voorbeeld.

Milieuproblemen zijn er in allerlei soorten en maten; dat is waar. Maar niet te ontkennen valt dat overconsumptie er één van is. Een gróót en belangrijk probleem. Geef het toe aan jezelf: wij kopen en verbruiken veel, héél veel. Je hoeft er nog niet meteen iets aan te gaan doen. Maar dit beseffen kan je al een heel stuk helpen, bijvoorbeeld in minder kopen.

2. Question things
Stel jezelf de vragen uit dit artikel: wil je echt festivalschoenen kopen die je later weggooit? Of kun je misschien laarzen aan die je daarna schoonspoelt, of stevige sneakers die je poetst? Ik maak mijn Adidasschoenen altijd schoon the morning after partying. Gewoon, met warm water, een sponsje en een beetje afwasmiddel. Kost vijf minuten. Je verlengt er de levensduur van je schoen zeker wel een jaar mee.
Stel jezelf vragen over weggooikleding: wil je echt sokken van de Primark, Bristol of Action? Niet alleen heb je geen idee waar ze vandaan komen en wat er in zit, de kans is ook groot dat ze na een half jaar kapot gaan. En wees eerlijk: jij repareert je sokken waarschijnlijk niet.
Ecogoodies zweert bij sokken van bamboe. Behalve dat ze langer meegaan, werkt bamboe antibacterieël (minder geurtjes) en worden er bij het verbouwen geen pesticiden gebruikt. Greendaddy verkoopt leuke bamboesokken. Hema ooit ook, maar ik kan ze niet meer terugvinden.

3. Kies
Waar wil je je geld aan uitgeven? Spullen of ervaringen? Als ik moest kiezen wist het wel!





















4. Houd bij wat je koopt
Zoals Iris (leuk is zij, en haar blog, trouwens!) die meedoet aan Buy Nothing New-maand. Vet initiatief is dat! Zelf heb ik in april, juni en juli dit jaar niets nieuws gekocht, zag ik net op mijn lijstje. Yay! :) Maar misschien in andere maanden wel meer... aan het eind van het jaar ga ik de balans (nieuw) gekocht-verkocht weer opmaken, stay tuned ;-)



* Iemand tips voor duurzamere oorbellen?

9 opmerkingen:

  1. 'topics it does not discuss' --> discourse
    fijn, dit stukje relateert aan veel punten binnen mijn opleiding :)
    vooral die laatste tip, bijhouden wat je koopt, werkt voor mij erg goed. niet leuk om 'onzin' dingen daar op te moeten schrijven. je ziet ook gelijk wat je zwakke punten zijn. (bij mij: notitieboekjes, pennen, en andere stationary)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De eerste zin is een quote van George Monbiot en volgens mij staat discuss daar wel op de juiste plek ;-) Nu ben ik wel nieuwsgierig naar je opleiding trouwens!

      De stationary weakness herken ik wel van vroeger :) Nu koop ik alleen een journal (travel of personal) als ik hem echt nodig heb, meteen ga gebruiken. Lastig vind ik nog accessoires zoals oorbellen, hoewel ik die ook meteen gebruik - maar ze slijten zo snel :( Ben wel benieuwd hoe anderen dat doen.


      Verwijderen
  2. Helemaal mee eens. Maar wel moeilijk om tegen de stroom in te gaan in een maatschappij die gek is van consumptie als de onze.

    Qua oorbellen: zelfde probleem :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed stuk! Spullen kopen zonder de intentie te hebben er lang mee te doen, gebeurt zo veel. Het is echt bizar. Het zou goed zijn als meer mensen zich hier bewust van werden - vroeger was ik ook zo, maar tegenwoordig sta ik een kwartier naar een paar oorbellen te staren en te bedenken of ik ze wel écht wil, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super interessant en inspirerend stuk! Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toen ik 13 was was ik echt verschrikkelijk met 100000 Six oorbellen. Die allemaal bruin waren na drie weken en dan echt niet meer te dragen waren omdat mijn gaatjes er spontaan van gingen ontsteken. Bah. Nog steeds zijn er vlakken waarop ik mezelf heel erg kan verbeteren, maar ik probeer nu te kiezen voor kwaliteit. Ik heb deze herfst een goede, daadwerkelijk warme en water/winddichte winterjas gekocht bij de buitensport winkel, een donkerblauwe parka met superfijne voering die er nog best leuk uitziet ook. En ik heb een donkergroene regenjas van Rains. Beide investeringen die ik echt vaak ga dragen, met als doel dat ik minstens 5 jaar niet over jassen hoef na te denken, in plaats van ieder jaar een nieuwe van die H&M/Zara jassen die je als er sneeuw ligt eigenlijk niet eens aankan en waar alle regen gewoon doorheen gaat.
    Die sokken zijn een goed punt, ik heb altijd HEMA kniekousen maar die houden het niet lang vol. Mijn huidige lievelingsoorbellen doen het trouwens heel goed, maar die nam ik hier: http://www.amaniafrica.org/african-jewelry mee uit Nairobi, waar ter plekke trouwens veeeeel meer keus was. En goedkoper dan via de website. Dus veel heb je er niet aan. Of koop een keertje sieraden bij 'mijn' Keniaproject, https://www.sieraden4life.nl. Als die dan kapot gaan en je moet ze vervangen help je daar in elk geval vrouwen mee in Kibera :)
    Ik vind het trouwens echt superlief dat ik bij de links in je menu sta! Je hebt wel een typfoutje in mijn naam maar dat maakt niet uit hoor, haha.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een leuk uitgebreid antwoord! Precies, daarom probeer ik dus ook te stoppen met dat soort oorbellen, hoewel ik eigenlijk niet zó ontzettend veel koop, ik denk 2-3 paar per jaar. Maar toch: wel steeds die.
      Dank voor je leuke linkjes, vooral op die eerste staan mooie oorbellen! Alleen koop ik zelden iets online (anders dan boeken), omdat je het niet eerst even in de spiegel kunt bekijken... Maar een goed doel steunen is zeker al een stapje beter dan Chinese massaproductie promoten via de Six :)

      En whoops... wat een sukkel ben ik, ik heb het gelijk verbeterd! :)

      Verwijderen
  6. Inspirerend stuk dit :) ik heb ook nog wel een tip over oorbellen, al draag ik zelf weinig sieraden. Is het een idee om te investeren in een echt mooi, tijdloos paar van een goede juwelier dat je lang kan blijven dragen? Zo'n juwelier zal duurzamere dingen verkopen toch? Ik baseer dit een beetje op mijn schoonmoeder :) zij heeft een supermooie ketting die ze heel vaak draagt, hij komt van een juwelier in antwerpen en ze heeft hem al jaren. Misschien dat zo'n juwelier je tips kan geven over het verzorgen van sieraden? Inmiddels heeft mijn schoonzus ook een ketting van die juwelier, ook prachtig :) en niet binnen 3 weken bruin. Maargoed :P ik weet niets van sieraden, geen idee of oorbellen anders werken dan kettingen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik draag (vrijwel) alleen oorbellen, andere sieraden mogen niet i.v.m. werk (en ik hecht eerlijk gezegd ook minder aan kettingen).

      Dankje voor je tip! Ik heb er zelf ook over gedacht om iets duurs te kopen, van zilver of goud bijvoorbeeld. Helaas weet ik (sinds het kijken van Bloed, Zweet & Luxeproducten) dat goudwinning slopend werk is, waar mensen voor uitgebuit worden. Mijn gevoel + internet (http://fairfashionfestival.nl/2013/09/geen-outfitje-compleet-zonder-goeie-bling-bling/) zeggen dat het voor zilver niet anders is. Gelukkig lees ik net ook iets over een fair keurmerk voor goudwinning, dat sinds kort bestaat. Misschien weer iets om binnenkort over te schrijven ;-)

      Verwijderen