vrijdag 26 april 2013

Living like Larry - Bangladesh again

Het is een lange week geweest. Vermoeiend, leuk, verwarrend, shockerend en nog meer leuks. En nu ga ik op een huis passen. Ik schuif de bank van de muur en kijk tv - een unicum, want een tv heb ik zelf niet. Na een prachtige aflevering van mijn lievelingsserie zap ik nog even naar het journaal. Iets over een zedenzaak, ik krijg het net niet mee. En dan, Bangladesh. Again.

Het instorten van een reusachtige kledingfabriek, Rana Plaza. De fabriek, waar op dat moment meer dan 3000 mensen aan het werk waren, was één dag eerder nog geïnspecteerd en onveilig verklaard. Desalniettemin moest er doorgewerkt worden. Afijn, ik hoef het verhaal vast niet zo uitgebreid toe te lichten als na de brand bij Tazreen eind vorig jaar.
Het dodental is nu opgelopen tot 300 en toen ik dit fragment zag kon ik er niets aan doen, maar ik moest er bijna van huilen.


Gelukkig zijn 2400 mensen in veiligheid gebracht en zijn er zo'n 61 mensen levend onder het puin vandaan gehaald. Dat vind ik dan wel weer het vermelden waard voor de reddingswerkers, die dag en nacht doorzoeken. Maar natuurlijk blijft het een tragedie, die nu al de grootste fabrieksramp in Bangladesh ooit is.  Mijn H&M-kleding met Bangladesh-etiketjes, brr, ik krijg er koude rillingen van. Moeten mensen daar nu zo'n trauma voor doormaken, of erger nog, voor sterven? Het antwoord is natuurlijk nee.

In Bangladesh zijn arbeiders in hoofdstad Dhaka agressief gaan protesteren. Waarop de politie traangas heeft moeten gebruiken - en de ramp groeit en groeit.  NOS-correspondent Lucas Waagmeester is er niet zeker van dat de onrust verandering teweeg zal brengen. Hij refereert ook aan een recente brand in Pakistan van soortgelijke reusachtige omvang en vraagt zich af "Als dit de wereld niet in beweging brengt, wat moet er dan wel gebeuren?"

En dat vraag ik me dus ook af. Tegelijkertijd kan ik me er niet bij neerleggen - en schrijf ik.

Wat kun je doen?

1. Consuminderen
De eerste stap is het verminderen van de vraag naar dit soort goedkope kleding. Draai dat rokje aan dat H&M-hangertje nou nog eerst eens tien keer om. Heb je dit nodig? Ga je het lang dragen? Ben je gerustgesteld met alleen 'Made in Bangladesh' of heb je liever iets uit een andere winkel? (Zoja: zie hier voor een lijstje!)
Merken die zijn aangetroffen in deze fabriek waren Primark, Mango en het Canadese merk Joe Fresh. Laat deze merken dus maar (even) links liggen.

Waagmeester zegt letterlijk: dit is een economisch boom, groei van een sector die veel te hard is gegaan. En hoe komt dat? Dat komt onder andere omdat wij goedkope kleding willen. En veel, en in snel wisselende collecties alstublieft. Laten we onze verantwoordelijkheid in deze ook nemen door beter na te denken over kleding.

2. Doe iets goeds!
Organiseer nou eens dat kledingruilfeestje waar je al zolang over speculeert. Snuffel bij de kringloop. Vraag je moeder of ze je leert kleding te vermaken en herstellen. Spit je kast door en vind een hele nieuwe garderobe. Leen kleding uit, vraag kleding te leen, koop minder en koop daarna iets extra moois, bij een duurder maar eerlijk merk... Maar doe iets!

3. Roep bedrijven op het matje
Bijvoorbeeld Adidas, dat wel miljoenen uitgaf aan de Olympische Spelen, maar arbeiders naar huis stuurde zonder ontslagvergoeding. Een online petitie is zo getekend.

Meer weten?
-
Lees hier een interview met het 'hoofd duurzaamheid' van H&M; Helena Helmersson. Note: ze werkt al 16 jaar bij H&M, maar heeft deze functie pas sinds 2010 (zou die toen pas opgericht zijn?).  Vorm zelf je mening, maar lees alsjeblieft goed wat ze beweert. Het staat mij lang niet allemaal aan. De titel al niet, om mee te beginnen.

- Schrijf je in voor de Schone Kleren nieuwsbrief.

- Eerdere stukjes: over sweatshops en een lijst met tips die ik eerder maakte.

4 opmerkingen:

  1. Heb je Pauw&Witteman gisteravond gezien? Interessant gesprek over Bangladesh en hoe dit soort problemen ontstaan: http://pauwenwitteman.vara.nl/Fragment-detail.1548.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=30502&tx_ttnews[backPid]=116&cHash=52a751f9bd51b258de7d3d91b016a8cf

    Het gaf me toch weer een iets ander beeld op grote winkelketens zoals H&M. Dat die lage prijs ook zijn voordelen heeft, want direct afnemen betekent mijns inziens ook een grotere controle over wat er in de fabrieken gebeurt en ik denk dat dat een reden is dat het H&M gelukt is voorop te lopen op het gebied van duurzaamheid.

    Overigens vind ik het interview hoofdzakelijk positief, al is de titel inderdaad dubieus. En de stelling "H&M is er medeverantwoordelijk voor dat mode tegenwoordig zo’n hoge omloopsnelheid heeft." vind ik een hele goede. Tja, wat is de oplossing?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb het stukje net gekeken. Interessant, hoe zij al die producten zo snel koppelt aan Bangladesh, wat maar weer aangeeft hoe belangrijk het land is (en hoe belangrijk veilige werkomstandigheden zijn!).

      Dat H&M 'voorop loopt' met duurzaamheid komt m.i. vooral door hun aandacht voor biologisch katoen. Ik was wel onder de indruk van de 170 mensen die continu hiermee bezig zijn, maar goed, dat moet ook wel in een sector. Fijn dat H&M direct retailt, inderdaad, want dan houd je louche tussenbedrijfjes er wat meer tussenuit. Fijn ook dat ze zegt dat Nederland vooruit loopt op MVO-gebied, maar goed: ook dat is haar vakgebied + taak... Bovendien, Nederlandse merken kunnen voorop lopen, maar in Nederland is meer te koop dan alleen Nederlandse merken.
      En een film voor fabriekspersoneel over brandveiligheid?! Sorry, maar is dat alles? But then again: ik moet wel toegeven dat dit mijn vakgebied niet is.

      Moeilijke kwesties inderdaad.

      Wel ontzettend tof dat zij aangeeft dat anders kopen/ons terugtrekken ABSOLUUT zin heeft (ook is het volgens haar niet het middel dat we nu moeten inzetten, of in ieder geval niet alleen). Gives me hope.

      Verwijderen
    2. Een film over brandveiligheid klinkt inderdaad wat karig, maar er wordt in ieder geval aan gewerkt. Zelf ben ik sinds kort verantwoordelijk voor de veiligheid op mijn eigen lab en hoewel de dingen hier relatief natuurlijk supergoed geregeld zijn zie je toch hoe moeilijk het kan zijn om dingen te veranderen. Mensen laten hun werkwijze niet graag veranderen, dus stapje voor stapje is the only way to go... En dan gaat het hier nog niet eens om geld.

      Verwijderen