zaterdag 2 februari 2013

Living like Larry - Bankwereld

Op vrijdagavond kan ik niet slapen. Ik lig te malen over bankieren, de grote geldstromen en hoeveel goeds daarmee gedaan wordt. Ik bedoel: hoe weinig goeds daarmee gedaan wordt.
Misschien had ik die lange uitzending over de staatsovername van SNS Reaal toch maar niet moeten kijken.

Banken & ecofriendly, wat heeft dat nou met elkaar te maken? Meer dan je zou denken. Sinds begin 2012 heb ik mijn spaargeld bij de ASN Bank ondergebracht. Daarvoor zat ik bij de NIBC en Rabobank, omdat de rentes daar aantrekkelijk waren. Maar een beetje nadenken, bergen schuldgevoel en de bankwijzer maakten me duidelijk dat ik niet wilde dat mijn geld in wapens en olie belegd werd.

Als je benieuwd bent: de bankwijzer heeft ook een app (en: als je niet meteen van bank wilt wisselen, kun je via de bankwijzer wel makkelijk en snel een boze mail naar je bank sturen!).




















Afgelopen jaar schreef ik 30 stukken over mijn zoektocht naar een eerlijker, milieuvriendelijker leven. Het stuk over banken was lange tijd het meest gelezen. Ik blijf het ook echt bizar vinden, dat banken investeren in wapens en andere industrieën waarvan bekend is dat er veel fout is. Sinds 1 januari 2013 is dit trouwens verboden! Nederlandse banken mogen dan niet meer in landmijnen etc. investeren. Bizar dat dat verbod nog niet bestond, maar héél fijn dat het er nu is natuurlijk. Helaas betekent dat niet dat je automatisch iedere bank kunt vertrouwen (want niet iedere Nederlands sprekende bank ís ook daadwerkelijk Nederlands).

In 2012 las ik in de Pers dat ASN een volle dochter van SNS was. ASN betaalde 'dus' ook mee als SNS tekort kwam. Eigenlijk geen wereldschokkend nieuws, want als ik had gezocht, had ik dat vast ergens zelf kunnen vinden. Toch vond ik het wel schokkend, want: een bank die pretendeert volledig duurzaam te zijn, blijkt ook gewoon te investeren in vastgoed. Ik mailde ASN erover, een beetje boos (want: door het betalen aan SNS, werd uiteindelijk maar 3% van het totaal geinvesteerd in duurzame projecten). Ik kreeg een lauw antwoord terug.

De ASN Bank is van oudsher altijd zeer transparant in het laten zien waar de toevertrouwde gelden voor worden gebruikt. Het artikel in De Pers is dan ook gebaseerd op openbare informatie die voor een ieder toegankelijk is. 

Tja. Daar kon ik niks op afdingen. Ik wilde er over bloggen, maar eerlijk gezegd had ik er mijn buik vol van en liet het voor wat het was. Iets is beter dan niets, dacht ik (en dat is ook zo!, anders kom ik er met mijn groene mindset natuurlijk niet uit...).

Goed, en nu is SNS een staatsbank. Wat nu? Weg bij ASN? Triodos is de enige andere duurzame optie, maar ja: dat is weer in handen van Delta Lloyd, Friesland Bank en PGGM (bron). Tja, en Friesland Bank en Delta Lloyd... die investeren weer in megavarkenshouderijen, zonder te proberen deze diervriendelijker te maken. Lees hier het interessante rapport waar ik deze informatie uithaalde. Overigens zijn deze banken altijd allemaal nog 'beter' dan de Rabobank, dat maar liefst 84% van alle Nederlandse varkenshouderij betaalt.

Toevallig is PGGM is mijn pensioenfonds en heb ik hen al een keer gemaild over hun investeringen (vraag: investeren jullie in wapens? antwoord: alleen voor de politie). Toen vond ik mezelf best ver gaan, zelfs mijn pensioenfonds te checken. Maar zo ver ging ik dus eigenlijk niet, als mijn pensioenfonds een bank financiert...

Voorlopig blijf ik bij ASN. Als ik verander van bank, heb ik één keuze en die lijkt niet significant beter. Nog niet, misschien komt er een moment dat ik wel verander. Voor nu: ik heb geen argumenten om het wel te doen (en eerlijk gezegd ontbreekt de kennis over de financiële wereld bij mij een beetje, ik studeer iets totaal anders namelijk!). Ik verander nog niet, maar ik blijf hopen, dat we stapje voor stapje een betere kant opgaan. Dat ooit over dit soort dingen niet nagedacht hoeft te worden.

5 opmerkingen:

  1. Vandaag stond ik in de supermarkt en realiseerde ik me dat bijna alle supermarkten tegenwoordig hun koelingen afsluiten met deuren om energie te besparen, terwijl je dat vroeger bijna nergens zag. Het gaat langzaam, maar er gebeurt wel degelijk wat. Alleen we blijven natuurlijk wel mensen nodig hebben die de kar trekken. Jij bent daar zeker één van :) (Nu ikzelf nog, want vele handen maken licht werk. Ik doe mijn best!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen is het nieuwe concept van de Albert Heijn niet gemaakt om daarmee energie te besparen... De deuren sluiten niet goed aan (zit een paar centimeter tussen) en de deurgrepen zijn gaten in het glas :(

      Verwijderen
    2. De deuren zijn wel gemaakt om energie te besparen! Zie:
      http://www.ah.nl/meerdoen/milieu/energie

      "Koeldeuren besparen tot 25% energie. In al die koelingen zitten zuinige ventilatoren.
      Onze vriezers zijn voorzien van LED verlichting, deksels en folie op de deuren waardoor ruitverwarming niet meer nodig is."

      Weliswaar zou dat gat nog beter gedicht kunnen worden met een handvat, maar dit is al 25% beter dan voorheen!

      Verwijderen
  2. Ik zit ook nog bij ASN en dat gedoe met SNS zit mij ook niet lekker. Maarja, wat jij al zegt: er zijn niet veel betere alternatieven. Triodos belooft ook heel veel hoopvolle dingen, maar dat lijkt me net zo slecht/goed als ASN(hoe je het ook wilt noemen). Achja, mijn ASN bankpasje met een walvis erop heeft al een boel gesprekken op gang gebracht over duurzaam bankieren, dus misschien helpt het toch iets. (De leukste was toen een jongen aan me vroeg of ik fan was van Free Willy omdat ik een walvis op mijn bankpas had, haha).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha aw, dat is schattig! Is mij eerlijk gezegd nog nooit overkomen, dat iemand daarnaar vroeg - maar de gesprekken over duurzame (laten) investeren met jouw geld lijken me het helemaal waard!

      Verwijderen