donderdag 12 april 2012

Living like Larry - Mailen met de Rabobank

In maart ben ik geswitcht van de Rabobank naar de ASN Bank, omdat het mij niet aanstond waarin de Rabobank investeerde. Klaar, dacht ik, tot ineens een mail mijn inbox binnenkwam. Dank voor uw reactie. Huh? Had ik de Rabobank gemaild? Ik was het alweer vergeten, maar inderdaad, ik had de Rabobank een berichtje gestuurd via de Eerlijke Bankwijzer. Op 10 februari. Op 10 april mocht ik dan eindelijk het antwoord vernemen.

Een lange mail verscheen, mij nieuwsgierig makend wat de bank te vertellen had.

De Issues manager sustainability (waarom zou je ook 'hoofd duurzaamheid' zeggen, dat klinkt zo oncool!) mailde mij. Hij was het niet eens met het oordeel van de Eerlijke Bankwijzer. De Bankwijzer streeft er namelijk naar dat alle varkenshouderijen biologisch gaan worden.

Dat streven onderschrijven wij, er is echter geen markt die daar voor wil betalen
schreef de Rabobank.

Goh, dacht ik, wat dacht je van... jullie zelf?

Bij dwang of overheidsregulering zou de sector zich naar het buitenland verplaatsen, en dat lost per saldo niets op.

Tja, okee. Een verschil van mening over aanpak. Mij lijkt 'dwang' (normaalgesproken 'wetten' genoemd) op zijn plaats, maar goed, je hoeft het niet met me eens te zijn.

Toch was ik niet vergeten waarom ik nog meer een afkeer van de investeringen van de Rabobank had. De mail ging niet in op wat ik op Banktrack las. Namelijk dat de Rabobank investeert in:
- tar sand oil  (olie die op een zeer verwoestende manier gewonnen wordt)
- clustermunitie (clusterbommen, die vaak vooral veel onschuldige burgers treffen)
- Plantar Project (een zogenaamd duurzaam project, waarbij burgers van regenwoud verjaagd worden)

Dit mailde ik de manager dan ook terug. Hoe dacht de Rabobank hierover? Ik had graag willen wachten op het antwoord, om het hier te tonen, maar gezien de tijd die een respons de eerste keer kostte, deel ik dit stuk toch alvast maar.

Overigens is minister Jan-Kees de Jager van Financiën het met mij eens. Investeren in BOMMEN kán gewoon niet, als je een schoon geweten wilt hebben. Per 1 januari 2013 is dit voor banken dan ook verboden. Fijn. Goed nieuws :-)

Nu de rest nog.

Update: BAM! Ik heb me toch een enorme mail teruggekregen! :D Hierin staat hetvolgende
- De Rabobank investeert niet langer in clustermunitie
- De Rabobank investeert niet in tar sand oil; de bron Banktrack.org kan nu niet worden nagegaan
- Over het Plantar Project heb ik een enorme lap tekst, maar ook dat lijkt minder erg dan ik dacht

Kortom: goed geschreven mails (dat mag ik wel van mezelf zeggen) worden snel en accuraat beantwoord. Ik weet niet of ik moet zeggen dat ik de Rabobank omarm, maar na hard trekken heb ik er wel positieve antwoorden uitgekregen. Dat wil zeggen: er wordt op dit moment niet geinvesteerd in projecten waar ik een afkeer van heb. :)

Wie de mail wil lezen: ik stuur hem graag naar je door.

Living like Larry 27, april 2012

8 opmerkingen:

  1. Nog zo'n heldin! Bedankt voor je lieve reactie echt hartverwarmend.

    Ik vind het echt goed hoe je echt de tijd neemt om dingen uit te zoeken, en niet even vlugvlug, je gaat niet voorbij aan de complexiteit van dingen. Keep up the good work!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wel jammer dat de rabobank niet echt ingaat op het probleem maar eromheen draait en vooral vertelt in welke goede dingen ze wel investeren. Dat deed H&M toen ook toch?

    Ik las trouwens laatst in de pers een artikel dat ASN bank helemaal niet zoveel investeren in de duurzame dingen waar ze reclame mee maken. Ze investeren volgens dat artikel vooral erg veel in hypotheken van hun moederbank SNS , en aangezien deze niet per se in duurzame dingen investeert investeert ASN daar indirect ook in. Ze investeren trouwens ook wel degelijk in duurzame projecten, maar dat is ongeveer 2 of 3 procent van het totaal, terwijl die hypotheken ongeveer 50 procent van het totaal zijn. Als ik dat krantenartikel mag geloven tenminste. Er stond dat bij Triodos de investeringen veel meer kloppen met het beeld wat ze van zichzelf schetsen. Die hebben geloof ik geen 'grote moederbank', en verstrekken zelf alleen hypotheken wanneer dat is voor een verbouwing die het huis energiezuiniger maakt.

    Anyway, ik heb even gezocht, maar ik kan geen online versie naar het artikel vinden. Wat ik wel heb gevonden is de reactie van ASN op het artikel:

    http://www.asnbank.nl/index.asp?NID=11329

    Het artikel bracht mij in ieder geval weer aan het twijfelen tussen ASN en Triodos.

    En verder wou ik nog even zeggen: wat superfijn om te horen dat banken binnen een jaar niet meer in bommen mogen investeren. Hoewel het aan de andere kant belachelijk is dat er dus blijkbaar banken zijn die dat op dit moment nog wel doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Elise: Ja, dat artikel heb ik (dankzij Esra) ook gelezen. Ik had erover willen schrijven, alleen ik werd er zo ontzettend treurig van (zelfs de bank die goed wil doen belazert ons?! - lekker ongenuanceerde gedachte maar ik trok het me echt heel erg aan). Ik kon er weinig meer over vinden en de reactie van de ASN begrijp ik eigenlijk niet.
    Ik heb toen besloten dat ik het treurig vond, maar dat de ASN dan in ieder geval niet in écht slechte dingen investeert, al is hun positieve bijdrage klein.
    Misschien dat ik er later meer over tegen kom (en het beter ga begrijpen).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat er eindelijk een wet komt om investering in bommen te verbieden, maar waarom duurt dat nog zo lang?
    Ik krijg wel vreemde kriebels van dat artikel over ASN. Als zelfs een groene bank zijn klanten bedondert, waar gaat dit dan heen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Omdat het me allemaal toch niet lekker zit heb ik zojuist een email opgesteld voor de ASN bank, dat ik hun reactie niet begrijp.

      Echter, vergeet niet:
      - alle projecten waarin ASN investeert (dus ook SNS) voldoen aan hun duurzaamheidseisen
      - deze projecten worden regelmatig gecheckt en op de vingers getikt als mensenrechten bv geschonden (dreigen) te worden

      Dus ASN investeert écht in duurzame projecten, alleen dit is 'maar' 2% van hun budget. Dit kan in de bankwereld nog wel veel zijn: het gaat namelijk om 189 miljoen euro, een bedrag dat ik nog niet bij elkaar gespaard heb ;-)

      Verwijderen
    2. Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in, dat 189 miljoen euro echt heel veel is. Goed dat je een mail gaat sturen naar ASN, ben heel benieuwd naar hun reactie. Ik neem aan dat je die hier doorspeelt aan ons :) ?

      Ik werd ook een beetje treurig van het krantenartikel. Want al voldoen SNS hypotheken aan hun eisen, het klopt toch niet heel erg met de reclames die je altijd ziet. Als ze nou in 50 reclames het over hypotheken zouden hebben en in 2 reclames 'geld verwoest, geld geneest' zou het een eerlijker beeld scheppen. Aan de andere kant: liever 3% duurzaam, 0% slecht en 50% neutraal (hypotheken) dan wat andere banken doen, namelijk in 'slechte' dingen investeren.

      Verwijderen
  5. Die bommen, dat is echt ongelofelijk. Het illustreert de irreële wereld waarin de gemiddelde bankier leeft... Een wereld van getallen op een beeldscherm. Dat die bommen echt ergens vallen begrijpen ze blijkbaar niet. Zet ze er maar eens met hun neus bovenop, dan wordt onze economie misschien nog eens gebaseerd op een echte maatschappij.

    Sowieso, die hele wereld van beurzen, beleggen en dat soort spul, ik heb het gevoel dat daar heel veel mensen in werken die nog veel meer geld verdienen maar daarbij bar weinig betekenen voor onze samenleving. Het enige wat ze lijken te doen is geld oneerlijk verdelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed dat je gemaild hebt! Je laat maar weer zien hoe handig assertiviteit kan zijn ;)

    BeantwoordenVerwijderen