zondag 1 januari 2012

Antwoord van H&M

Het zou niet eerlijk zijn H&M niet aan het woord te laten. Binnen een dag had ik antwoord, zeer zorgvuldig en snel, waarvoor hulde.

Geachte mevrouw,
Wij vinden het prettig om brieven te krijgen zoals die van u. En zeker wanneer we lezen dat onze klanten de moeite hebben genomen om ons duurzaamheidsrapport te lezen. We geven grif toe dat het een behoorlijk omvangrijk rapport is dat je niet in 5 minuten hebt gelezen. Er valt inderdaad veel over dit onderwerp te vertellen, en dat doen wij jaarlijks in ons duurzaamheidsrapport. Daarnaast wordt de website regelmatig ververst met nieuwe informatie. Desalniettemin heb ik onderaan deze mail ook een compacte versie toegevoegd met onze basisprincipes op het gebied van onze MVO-inspanningen.

U geeft aan in uw brief dat ons duurzaamheidproces volgens u te langzaam gaat. En wij geven ook toe dat we er nog niet zijn, er valt nog veel werk te verzetten. H&M streeft naar voortdurende verbetering op alle niveaus, en het is onze doelstelling om ons bedrijf op een manier te leiden die op lange termijn duurzaam is. Het is een uitdaging om verbeteringen op lange termijn te bereiken en we realiseren ons dat dit een hele kluif is. Zoals u bijvoorbeeld zelf aangeeft is de biologische katoenteelt nog niet toereikend is om 100% over te gaan op biologisch katoen, maar we werken wel actief samen met de organisatie ‘Better Cotton Initiative’ om dit zo snel mogelijk te verbeteren. Dat geldt ook voor een aantal andere zaken die u aangeeft, zoals renewable sources. Wij zijn er in Nederland echter trots op dat we sinds vorig jaar volledig zijn overgegaan op groene stroom – in zowel alle H&M-winkels als op de kantoren in heel Nederland.

Onlangs deed de onafhankelijke Nederlandse organisatie Goede Waar een uitgebreid onderzoek onder een groot aantal modemerken en hun inspanningen op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden. H&M kwam zeer goed uit de test: zie mobiele kledingchecker www.goedewaar.nl. Deze test ging over meerdere bedrijfsonderdelen, en dus ook over de reguliere collecties van H&M (de kleding waar geen conscious label aanhangt).

We hopen dat u onze conscious acties in de toekomst blijft volgen!
Vriendelijke groet,




Eerlijk is eerlijk, de reacties op de vorige brief hebben me meer gedaan dan ik zou willen (toegeven), in positieve en negatieve zin. Het cynische jekuntdewereldnietveranderendatiseendommeillusie-gevoel laat me niet meer los en ik kan me om die reden even niet toe zetten nog iets extra's te schrijven. Komt vast wel weer terug, don't worry.

7 opmerkingen:

  1. Bedankt voor je mailtje J! Ik mail je deze week terug, promised, ik werd er blij van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het gaaf dat ze best uitgebreid ingaan op je e-mail :)

    En en en: stapje voor stapje. Dat er ook nog een miljoen andere dingen moeten gebeuren om de wereld te veranderen doet er niet toe. Iedereen bereiken is immers onmogelijk. Maar een paar procent is het al meer dan waard, sowieso.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooie brief terug :)

    Het is geen illusie dat de wereld anders kan worden, het heeft alleen tijd nodig. Heel veel tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat je voor jezelf je idealistische schouders niet moet laten hangen,
    elke stap is er eentje en ook die van jou maken een verschil.

    Sinds ik hier lees, stond het boek van Larry op mijn verlanglijstje. Ik heb hem gekregen voor kerstmis, ik ben benieuwd :) Ik ga ook geen boeken meer kopen, eerst maar eens de boeken die ik/mijn familie/... liggen heb, eens lezen.. en daarna een bib-abbo.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel netjes dat ze die brief zo hebben beantwoord zeg, props voor H&M!

    En als je denkt dat je de wereld niet kunt veranderen, verwijs ik je naar dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=WyGT2F74p_A&feature=related ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoals ik al zei, moet je inderdaad niet opgeven. Als je niets doet, kan er ook niets gebeuren. Als je wel iets doet, kán er tenminste iets gebeuren. Ik vind het heel netjes dat H&M jou terugmailt (ook al deden ze dat niet bij mij!) en ze klinken toch wel redelijk 'groen'.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed dat ze zo uitgebreid reageren. Ik vind je idealisme trouwens mooi, knap dat je daar ook echt energie en tijd in steekt. Laat mensen en hun cynisme maar lullen hoor. Voor velen is het waarschijnlijk een kwestie van weten dat ze wat zouden moeten doen maar denken dat het niet kan, dus waarom zou je je nog druk maken? Het is juist knap dat jij wel achter jouw idealen aan gaat en probeert de wereld een betere plek te maken. Inspirerend ook :)

    BeantwoordenVerwijderen